Wat is Chemie? Wat is Materie? Massa Elementen Atoomstructuur Isotopen Waterstofbruggen Elektrisch water Zuren en basen Chemische samenstelling cellen Anorganische stoffen Organische stoffen
Thomas More / Logopedie en Audiologie / AnatomieNormale slikbeweging Orale voorbereidingsfase Orale transportfase (Tong, Evaluatie orale fase op 2 manieren) Faryngeale fase (= keelfase) (anatomie & fysiologie)
Thomas More / Logopedie en Audiologie / AnatomieSpraak bestuderen vanuit: (waar komt de stortvloed van woorden vandaan?) Taal & spraak / articuleren = nauw met elkaar verbonden Model van taalproductiemechanisme Inwendige feedback / feedforward Interne feedbacksystemen van belang
Thomas More / Logopedie en Audiologie / ArticulatieInleiding: leren in SKO en SKOS Spraakklankontwikkeling SKO Spraakklankontwikkeling: klassieke en operante c. Sociaal cognitief leren: modeling / observational learning Sociaal cognitief leren: zelfregulerende mechanismen
Thomas More / Logopedie en Audiologie / ArticulatieFonologische ontwikkeling Fonologische processen Meest voorkomende processen (top 5) Fonetische en fonologische ontwikkeling Fenomenen Prelinguïstische fase (1 12m) Fase van de eerste woorden (1 1,6.) Fonemische en fonetische ontwikkeling (18 ...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / ArticulatieAuditieve FB en spraakklankdiscriminatie Articulatiebewegingen bij het aanvankelijk en canoniek brabbelen Spraakverwerving bij baby / peuter - imitatiefase Intentionele spraak op 1 jaar Fonologische representaties Overgang van auditieve besturing naar pro...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / ArticulatieVerkoop en verdien aan je studiedocumenten. Upload vandaag je samenvatting en help de vele studenten die dagelijks zoeken naar jouw documenten. Gebruikers hebben al meer dan €315.000,00 verdiend.
Document uploadenClassificatie SKS 3 theorieën voor indeling Manieren voor het indelen van articulatie en fonologische stoornissen Dyslalie Dysglossie Dysartrie Apraxie Dysaudi Fonologische stoornissen Meest algemene optredende fonologische processen bij kinderen met a...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / ArticulatieSKS & Organische oorzaken AS & Orofaciale afwijkingen Nasopalatale afwijkingen (neus, palatum) & orofaryngale afwijkingen (orofarynx, neus, palatum) Afwijkingen thv orofarynx en nasopalatum Dentomaxillofaciale afwijkingen (tanden, kaken, gelaat)
Thomas More / Logopedie en Audiologie / ArticulatieInleiding Geven van voeding Eet en drinkproblemen Meerdere factoren spelen een rol bij normale ontwikkeling van eten en drinken Neurologische aansturing van eten, drinken en slikken Fasen van het slikken Aansturing Vorm en groei anatomische structure...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / ArticulatieNeurogene articulatiestoornissen CP (Cerebral Palsy) Classificatie CP Spraakkenmerken bij CP Symptomen Spraakontwikkelingsdyspraxie (SOD) Verklaringsmodellen Operationele kenmerken (hoofdkenmerken die altijd aanwezig zijn bij SOD) Articulatiebewegingen bi...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / ArticulatieDiepgaand onderzoek van de articulatieorganen (DOA) Taak van logopediste Onderzoeksformulier Te onderzoeken spraakorganen van het scoreformulier Mondbewegingen Opeenvolgende bewegingen Slikken
Thomas More / Logopedie en Audiologie / ArticulatieSKS van fonologische aard SKS van fonetisch aard Fonetisch schrift Specifieke SKS / articulatiefouten Sigmatisme Rhotacisme Lambdacisme Kappacisme Organische structurele belemmeringen
Thomas More / Logopedie en Audiologie / ArticulatieHoe leren kinderen lezen? Geboorte 3 jaar 3 4 jaar 5 jaar 6 jaar Verschillende stadia bij ons: Chinezen: Schrijfvaardigheden Ontwikkeling van macro perspectief: Mijlpalen in de ontwikkeling van schrijfvaardigheid De handschriftactie Karakteristieke...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenEindtermen Leergebiedgebonden: Leergebiedoverschrijdend: Leerplannen 3 onderwijsnetten: Screening LVS VCLB LVS CITO (Nederland) TTL leestechniek lj. 1 Leestempo lj. 2 6
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenKritisch wetenschappelijk denken Wat is kritisch denken? Basiscomponenten Hoe leer je kritisch redeneren? Evidence based handelen Evidence based praktisch (EBP) Kritisch nadenken over EBP Omgaan met kennis: hiërarchie van wetenschappelijk bewijs ...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / MethodiekenAanmelding Aanmelding hulpvraag Aanmelding eerste samenkomst Relatievorming Aard relatie Samenwerking cliënt therapeut Samenwerkingsmodel Rollen van therapeut Belang gespreksvaardigheden
Thomas More / Logopedie en Audiologie / MethodiekenVerzamelen van informatie Belang van infoverzameling Aard van info Als onderzoeksmethode : 1. Vragen 2. Observatie 3. Tests Soorten observatiemethoden: Observatiehulpmiddelen: Observatieplan zelf opstellen: Factoren die het beeld van de observator kunn...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / MethodiekenProbleemanalyse Formele metingen: 2 hulpmiddelen voor probleemanalyse: Probleemsamenhang Wat is een probleemsamenhang? Wanneer een probleemsamenhang opstellen? Mogelijk stappenplan Gedragsanalyse Omschrijving Gedragsanalyse als hulpmiddel voor bepalen v...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Methodieken1. Kindertaalontwikkeling en kindertaalstudie 2. Voorwaarden taalontwikkeling 3. Prelinguale fase 4. Vroeglinguale fase 5. De differentiatiefase 6. De voltooiingsfase 7. Normale taal bij ouderen
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Mondelinge TaalVan taal taalcultuur Semantiek en woordenschat Morfo syntactische aspecten Taal als spel Evolutie in het taalspel Taal in kindercultuur Hoe komt taal in de kindercultuur aan bod? Taal in kinderhumor Pragmatische, communicatieve, metalinguïstische ...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Mondelinge Taal